zondag 8 september 2013

Tutorial: Een dubbelzijdig zeversjaaltje

Een makkelijk en snel klaar projectje, ideaal voor het verwerken stof restjes.

Een leuk alternatief voor een slabbetje. Voor wanneer baby's tandjes krijgen en veel kwijlen. Het voorkomt dat de kleedjes de hele  tijd nat zijn.
Of ook gewoon als een leuk accessoire. Stoer voor een jongen, schattig voor een meisje of omgekeerd.

Pieke Wieke: Dubbelzijdig zeversjaaltje DIY

Heb je een zeversjaaltje gemaakt met deze tutorial? Dan maak je mij gelukkig met een foto, een berichtje en/of een link naar de tutorial.

Veel plezier ermee!

Benodigdheden:

Stof en fournituren:
  • 2 stukjes stof van 40 x 20 cm (tricot, katoen of badstof) dit kan ook een oude t-shirt zijn met bv een leuke print
  • Eventueel een 3de stukje als tussenvoering, voor wanneer je met dunnere stofjes werkt
  • een drukknoopje of velcro
  • Eventueel een labeltje of een stukje lint
Ander materiaal:
  • Naald, 
  • Schaar
  • Naaimachine met bijpassend garen
  • Patroon, download het hier

Zo maak je het zelf:

1) Download het patroon. Print het af op ware grootte. Knip het patroontje uit, of teken het over.

2) Vouw de stof dubbel en leg het patroon er op. Knip uit.


TIP: Wanneer je een stof met een print gebruikt kan het handig zijn het patroon eerst volledig op patroonpapier over te tekenen. Daarmee kan je beter uitpassen waar de print op het sjaaltje zal staan.

3) Leg de lagen stof met de goede kanten op elkaar, leg de mooiste stof onderaan. Heb je nog een derde stof als tussenvoering dan leg je deze helemaal onderaan.

Je krijgt dus het volgende stapeltje:


  1. een buitenstofje met de goede kant naar beneden
  2. het mooiste buitenstofje met de goede kant naar boven
  3. optioneel, de tussenvoering  welke kant hier boven aan ligt heeft geen belang

4) Speld het stapeltje vast aan elkaar



5) Wil je een labeltje wil of een accentje met een stukje lint? Dan steek je het nu op de plek waar het moet komen met de goede kant naar boven (dus goede kant op de goede kant van je mooiste stof)

6) Stik rond om rond op 1 cm, maar laat een keeropening aan de lange zijde van ongeveer 3 cm (zie foto)
Laat je draad ongeveer 20cm lang en knip daar pas af, dit stukje kan je gebruiken om het sjaaltje zo dadelijk met de hand toe te naaien.




7) Knip de hoekjes schuin bij (zie foto's)




8) Keer het sjaaltje en duw de hoekjes zachtjes naar buiten met een stokje (ik gebruik hiervoor meestal een chinese chopstick of de steel van een penseel)




9) Strijk het sjaaltje, pas op dat de stof aan het keergat mooi ligt. Dat maakt het dichtnaaien makkelijker.



10) Haal de draad uit het keergat en steek deze langs de naad naar buiten. Sluit het keergat met een blinde steek.



En steek daarna de draad een stukje langs de binnenzijde door de stof, knip dan pas af.




11) Plaats de drukknoopjes op aangeduide plaats. Let hierbij goed op dat je de positieve en negatieve kant aan de juiste zijde van het sjaaltje plaatst.
Indien je met velcro werkt kan je deze gewoon op de juiste plaats vast naaien.


12) Zoek een kindje om het sjaaltje aan te doen. (al dan niet met boterham met choco)



KLAAR!



Tips en opmerkingen:

* Personaliseer het sjaaltje door er iets op te flocken. 

* Werkje met iets dunnere lagen stof ? Dan kan je ter versteviging een klein stukje vlieseline of extra stof te voorzien op de plaats waar de drukknopen komen.

* Speel met verschillende soorten stof, katoen met tricot, twee tricotjes of voor de grote zeveraars een stukje badstof, of sweaterstof

* Mijn eerste sjaaltjes maakte ik van oude t-shirts, een leuk recycleer projectje. Dit geeft soms hele leuke resultaten. ( het groene sjaaltje met bloem was vroeger een t-shirt). Ook als tussenlaag kan je gemakkelijk een oud badstoffen laken of een t-shirt gebruiken.

* Het sjaaltje kan je langs de goede zijde nog eens doorstikken, maar dat is zeker niet nodig

* Is er een kant een beetje vuil, draai het sjaaltje dan om, opgelost :)















42 opmerkingen:

  1. leuke tuto... fijn dat je dat op je blog wou zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ge hebt daar nen hele mooie tutorial van gemaakt...
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig hebben wij hier geen zeverlapjes meer nodig, maar wie weet kunnen we er ooit nog wel eens een baby'tje plezier mee doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super bedankt!!! ik stuur je zeker een foto als ik de 1e af heb ;-) groetjes lies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier doen ze goed hun dienst. Onze kleine man kent wat van kwijlen de laatste weken. Bedankt! Ik stuur je zeker een foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had graag bij het patroontje van zeverlapje dat er de afmetingen bij stonden!!??

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig! Wat zijn de exacte afmetingen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. super goed patroon; simpel om te maken en een leuk kadootje om te geven; bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. bedankt! dit wordt een leuk kraameschenkje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuk. Dankjewel, dit ga ik zeker eens uitproberen voor mijn oppaskindjes!

    Groetjes Daisy

    http://molemiekesnaaiblog.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuk, Dank voor het delen! Liefs Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammer maar ze passen onze 1 jarige niet... ik heb nochtans het patroon gebruikt en werkwijze gevolgd :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik gebruikte je patroontje net voor het eerst maar zerker niet voor het laatst. Ga ze verkopen (hoop dat dat OK is) voor een veiling die ik organiseer voor een doel dat me na aan het hart ligt: https://www.facebook.com/bobbeez101/posts/927571533934107:0

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het kan aan mij liggen, en waarschijnlijk is het ook zo :)... Maar bij mij vielen die sjaaltjes nogal klein uit. Ik ging een proefmodelletje passen bij de baby's van mijn buurvrouw ( zij is onthaalmoeder ) en deze vielen zeer klein uit. Maar als ik hier al jullie positieve reacties lees, denk ik dat ik toch iets verkeerd gedaan heb. Of heeft er nog iemand die ervaring?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch eens even kijken of je het op ware grootte hebt afgedrukt. de versies die ik zelf heb gemaakt kan ik zels rond mijn eigen hals doen.

      Verwijderen
  15. Wat een fijne tutorial. Die ga ik zeker een keer gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De eerste slab is af en we zijn allemaal super blij met het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk! dank je wel.
    Gebruik jij gewoon 2x katoen?
    Wat gebruik je als 3de stof ?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hartelijk bedankt voor het patroontje! Mijn resultaat kan je hier zien http://tattewatteke.blogspot.be/2015/10/stof-zeversjaaltje.html
    Dikke merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super bedankt!! Ik heb er vanavond 2 gemaakt voor 't zoontje van m'n vriendin! Super om zo restjes tricot te gebruiken!! Ik probeerde een foto hier te plaatsen van het resultaat... Helaas....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bedankt voor de leuke tutorial! Ik maakte er voor mijn zoontje en voor een vriendin. Nog nooit genaaid dus was mijn eerste projectje ik ben best fier op mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dank je wel voor de duidelijke uitleg!
    https://vrolijkbyleen.blogspot.be/2016/06/sjaaltjes.html

    BeantwoordenVerwijderen
  22. leuke en goed beschreven tutorial, waarvoor dank
    nu vroeg ik me af, is deze voor babytjes de afmeting, of eerder voor grotere kindjes?
    een vriendin vroeg me om zeversjaaltjes te maken voor haar tweeling van 1.5

    mijn emailadres is kelly.moens@hotmail.com
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik zou graag het patroon gebruiken om doekjes te maken voor mijn dochter maar als ik er op klik staat er dat hij is verwijderd šŸ˜Æ

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Bedankt voor dit leuke patroon! Mag ik vragen waar jij je labels bestelt?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Kan je me het patroon even doorsturen? Ik wil het namelijk cadeau geven aan mijn schoonzus die eind dit jaar zou gaan bevallen en het patroon is volgens de site verwijderd

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Sorry, om de een of andere reden staat er unkown. (26 juni 2019).
    Mijn mail adres is fayaej@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een fijne duidelijke uitleg!
    Helaas is het patroon niet meer te downloaden. Misschien kan het nogmaals geplaatst worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Als het zou kunnen zou ik ook graag het patroontje willen voor mijn kleinkindje. Hartelijk dank alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Jammer dat het patroon niet meer zichtbaar is, zou je deze opnieuw willen plaatsen! Wat een fijn zeversjaaltje is het namelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik krijg als mededeling dat het patroon verwijderd is. Komt het nog terug online? Want het zag er wel een heel leuk uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. ik wilde het patroontje downloaden,maar kreeg de melding dat de eigenaar het in de prullenbak had gedaan ! Wat jammer, kun je hem niet nogmaals plaatsen. alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi, ik wou het patroontje downloaden maar het is van de site. Wat jammer.
    Is het mogelijk dit alsnog te verkrijgen?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...