zondag 9 juni 2013

Arends verjaardagsweek: zijn geboortekaartje

We wilden zo graag twee dochters, mijn man en ik. En na zoon nummer 1, hoopten we nog meer op een meisje bij nummer 2. Zo blij was ik toen de dokter zei, het is een meisje. Maar diep vanbinnen klopte er iets niet, ik moet het gevoeld hebben, want ik hoorde me de dokter vragen, ge zijt toch echt zeker he. Waarop die na even beter kijken zei, ik ga u toch moeten teleurstellen, ik zie toch iets hangen.

Onze eerste reactie toen we buiten gingen was, misschien dan toch nog eentje? Mijn tweede reactie was, ik moet zo snel mogelijk een naam hebben. Dat hielp mij bij onze Nand ook met het "verwerken".

Na enkele dagen zoeken stootte ik op het internet op een naam die mij bij bleef: AREND, en hoe meer ik er over dacht hoe mooier ik hem vond, maar mijn man vond het maar niets. Weken bleef Arend in mijn hoofd zitten en alle voorstellen van mijn man werden steeds niet goed genoeg bevonden.

Ondertussen dacht ik na over een concept voor het geboortekaartje en de suikerbonen. Maar bleef een beetje vast zitten.

Tot op een dag mijn man plots zei: "awel, ge moogt uwen Arend hebben, op voorwaarde dat er het volgende op het geboortekaartje komt: een ridder, een schild met een arend en een draak." Ok, twee vliegen in een klap, de naam die ik wou en een prachtig concept waar ik me volledig in kon vinden: Ridders & Draken (Arend is geboren in het jaar van de Draak)

voorkant


achterkant

kaartje babyborrel

Wanneer onze Arend geboren werd, was mijn man nog steeds geen 100 procent overtuigd van de naam. En ik had een beetje schrik, als de reacties niet positief zouden zijn, was het helemaal mijn beslissing geweest. 
Tot hij zijn ouders belde en de naam zei, de reactie van zijn moeder was: "Dat zal je vader fantastisch vinden. Hij wou voor jou de naam Arend, maar mocht niet van mij." Wij wisten daar niets van, maar vanaf toen was mijn man ook helemaal overtuigd. Het is dat het zo moest zijn.

Enkele jaren geleden volgde ik een avondopleiding grafische vormgeving. Vanuit mijn omgeving waren de verwachtingen voor het kaartje waren dan ook erg hoog. En iets voor jezelf ontwerpen is het moeilijkste wat er is. Je bent nooit helemaal tevreden. Voor het kaartje haalde ik mijn inspiratie uit verschillende afbeeldingen op het internet en tekende een paar zaken met de hand. Uiteindelijk was ik wel heel tevreden met het resultaat, en nu nog steeds vind ik het een mooi kaartje.

Zo, het is wel vrij veel tekst voor een bericht maar ik vind het toch leuk om ook voor mezelf de achtergrond van het kaartje even op te schrijven. 
Morgen of overmorgen Arend zijn geboorteverhaal.

12 opmerkingen:

  1. Ik vind het alvast een mooie naam hoor en wat een geweldig leuk kaartje! Mijn man is grafisch vormgever van beroep, de verwachtingen voor het geboortekaartje van onze eerste (die helaas nog niet onderweg is) zullen ook wel hoog liggen! Maar allez, de trouw uitnodiging heeft hij alvast goed gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een grafisch vormgever in huis hebben is niet altijd een voordeel, maar meestal loopt het wel goed af he.

      Verwijderen
  2. Hoe herkenbaar!
    Bij het tweede kindje was ik ervan overtuigd dat het opnieuw een jongen ging zijn. 't Was even slikken toen het zo niet bleek te zijn. En dan de naam...
    Je cursus heeft duidelijk vruchten afgeworpen, zowel op je blog, als in hoe je het presenteert en in dit prachtige kaartje! Knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dan zeggen ze als het maar gezond is, maar toch... ;)

      Verwijderen
  3. prachtig, zowel het kaartje als de onverwacht twist met de papa zijn bijna-naam :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, een geboortekaartje met een gans verhaal ! Prachtige naam ook Arend ! (en er verscheen een glimlach hier, ik hoopte ook bij het tweede op een meisje, nadat we bij de oudste zoon gans de zwangerschap te horen kregen dat het 'waarschijnlijk' een meisje zou worden ... maar eenmaal ik zijn gezichtje zag op de echo, wist ik dat het helemaal goed kwam!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg nog geen minuut na de constatatie dat het een jongen zou zijn, een "facebook like" duim te zien op de echo. Toen wist ik ook dat het wel goed kwam, hij had tenminste humor :)

      Verwijderen
  5. Leuk om jouw verhaal te lezen! Mooi gedaan ook, dat kaartje moet zwaar gescoord hebben bij de mannelijke bezoekers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wou voor een jongen ook graag een echt stoer geboortekaartje. Al denk ik dat dat van Nand nog beter scoorde bij het mannelijk publiek. (Maar dat is voor Nand zijn verjaardagsweek, in juli)

      Verwijderen
  6. Heel schoon geboortekaartje. Ik volg nu ook een avondopleiding "Grafische Vormgeving" en vind 't nu ontzettend jammer dat ik voor mijn 2 zonen nog niet zelf de kaartjes kon maken...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...